måndag 17 januari 2011

En tanke om VFU


Vad

· Under inriktningen på Bild och visuell kultur kan finnas möjlighet att välja en annan form av VFU.

· Studenter har möjlighet att välja att i grupp utveckla workshops för att erbjuda skolor deras tjänster.

· En ansvarig lärare på BVK samarbetar med studenterna, VFU-ledare och olika lärare på fältet.

· Studenterna söker till workshopista i Lbd 120

Hur

· Studenterna utformar workshops i grupper om minst tre i enlighet med rådande kursplan, informerar och sprider vad de kan erbjuda till befintliga skolor, prövar ut ett bokningsförfarande som fungerar och som delges lärare på BVK och VFU-ledare.

· Studenterna dokumenterar sitt arbete och alternerar uppgifterna på ett sådant sätt att alla blir delaktiga i alla delar.

· Vfu- ledaren och BVK personal besöker studenterna för bedömning i samråd med läraren på fältet som sökt workshopen.

· Uppföljning skall utformas för elever och lärare på fältet av studenterna så att de kan vidareutveckla sina idéer.

· Ersättningen som normalt utgår till skolor som tar emot studenter går till resor samt lite material för studenterna.

· Skolorna själva står för visst material, vilket?

· Tid för planering av workshops skall innefattas i VFU- tiden.

· Studenterna skall utforma workshopsenJ tillsammans i den grupp de tillhör på VFU:n och gärna tillsammans med andra grupper.

· Det är tänkbart att om det finns underlag för minst tre studenter i andra städer bör det gå att ordna liknande erbjudande där.

· Två till tre studenter utarbetar workshops, alternerar roller, 1 dokumenterar, en utvärderar, ger feedback och en genomför.

Varför

· För att nuvarande praktik inte ger tillräckligt med vana för att stå stadigt när utbildningen är klar. I nuläget blir ofta studenternas erfarenhet från VFU:n en krock mellan BVK:s utbildningsstrategi och en traditionellundervisning. Genom detta arbetssätt kan de utveckla sätt att utforma sin egen undervisning med realistiska förutsättningar.

· För att lärarna på fältet skall få input och tankar som kan hjälpa dem att vidareutveckla sin befintliga undervisning.

· Som bildlärare är man ofta ensam i sitt ämne på skolan vilket gör att det kan vara positivt med pedagogiska diskussioner om lektioner.

· Det är av största vikt att undervisningen på BVK är praktiskt tillämpningsbar i den skola där de blivande lärarna kommer att vara yrkesverksamma.

· Workshopen skall vara gratis för skolorna för att det inte skall vara förbehållet några få att kunna utnyttja den.

· Om ”workshopista” sprids skulle det kunna innebära att reklam kan spridas för BVK:s andra kurser, distans och sommarkurser

2 kommentarer: