onsdag 21 december 2011

Formulering

Hej Alla i 370!

Vid dagens handledning har vi diskuterat mycket kring vad som är en gestaltning.

Det var tydligt att det finns en stor
tveksamhet i gruppen vad en gestaltning innebär. Det beror till viss del
på att jag och utbildningen inte har kunnat förmedla detta på ett tillräckligt
tydligt sätt, vilket helt uppenbart är en brist.
Men jag inser efter diskussion med Nike att jag inte själv har varit tillräckligt
formulerad i vad gestaltning innebär i förhållande till konst.

För att ni trots detta skall få med er en förståelse om detta även om det verkligen är i sista stund skall jag här försöka mig på att reda ut begreppet:

På utbildningen Bild och Visuell Kultur är tanken om kommunikation central.
Det innebär att det är kommunikationens möjligheter inom området Bild är en del av det som ni skall få med er från utbildningen.Genom att vara i arbetet själv och uppleva vad det innebär skall ni utveckla förståelse för det som kommer att hända era elever i deras processer.
  • Utbildningen innebär inte att ni blir konstnärer utan pedagoger som tränar på att undersöka olika frågeställningar genom processarbete. Resultatet av processen, en essens av det upptäckta utvecklas i form av en gestaltning.
  • Gestaltning är en visualisering av den upptäckta kärnan i din process med en intention att t.ex. väcka intresse, igenkänning och frågor genom sin kommunikation med betraktaren.
  • Gestaltningen skall kunna tala för sig själv i sin eller utanför sin kontext helt utan någon text, tal eller förklaring (som skriver betraktaren på näsan). Det innebär att det behöver vara tydligt vad du vill säga men ändå finnas tolkningsutrymme.
  • Gestaltningen skall vara förankrad, betydelsefull och avgörande för dig men såpass generell att vi alla kan känna igen oss på något sätt i den.

Det som bestämdes idag är att de som har en gestaltning som inte står för sig själv utan förklarande text eller tal kan använda opponeringsdagen till att visa fram sin utvecklade gestaltning då. Undrar ni och känner er vilsna i detta tveka inte att ta kontakt med mig, Susanne.
Vad gäller rapporten så behöver jag en del av morgondagen för att formulera ett dokument med instruktioner samt opponeringsordning och ett digitalt schema för resten av terminen.
Min avsikt är att få in det på Gul innan lunch imorgon.
Jag kommer att arbeta hemma vid datorn alla dagar utom helgen så tveka inte att höra av dig om det är något du undrar
//Susanne

1 kommentar:

  1. Hej hej.

    Utan att på något sätt vilja överreagera så vill jag framföra ett par frågor med ett visst mått av kritik:

    *Får man ett mail/information om man behöver utveckla sin gestaltning?

    *Är lärarlaget överens om vad hur en gestaltning kan se ut, för det känns som att man får väldigt olika bud (som i sin tur kan vara väldigt svåra att greppa, rent språkligt)? T.ex. har bl.a. jag hört flera gånger att text också kan vara en gestaltning/del av en gestaltning.

    *I vilken utsträckning kommer detta påverka uppsatsskrivandet? Skall vi skriva om processen och vad vi kommit fram till och på vilket sätt är det då relevant att ha en "utvecklad gestaltning"? Eller är det produkten i sig vi ska utgå ifrån? Jag har t.ex. tänkt skriva om det jag kommit fram till efter redovisningen, gälls det då, även om inte gestaltningen var tillräckligt visuell? (Om den inte var det alltså..)

    *Hur påverkar detta betygen i slutändan? I den mån vi inte har fått tydlig information menar jag?

    God jul och gott nytt, så länge. Ellen

    SvaraRadera